Mukamatkojen oopperamatka

Vuoden 2004 suurimpaan Mukamatkat leisure experience -lomakokemukseen otti osaa ennätysmäinen joukko ihmisiä. Henkilökunnan osallitujana matkalla olivat Tuomas Primary Controller Mettänen, Sami Secondary Liutenant Kerola ja Lasse Oopperavastaava (trainee) Mettänen. Primary controllerin ansioikkaasti kirjoittama matkasuunnitelman näytti tällä kertaa tältä.


From tuomas@nospam Thu Jul 1 18:45:10 2004
Date: Wed, 26 May 2004 10:55:05 +0300 (EEST)
From: Tuomas Mettanen <tuomas@nospam>
To: [email protected], lasse.mettanen@nospam
Cc: tuomas@nospam
Subject: Mukamatkojen oopperamatka ulkomaille kesäkuussa.

Hyvää päivää,

Tahtoisin tässä kertoa hieman ulkomaille suuntautuvasta oopperamatkastamme jolle olette ystävällisesti osallistumassa. Muistattehan varautua pukeutumiskoodeihin, puku jossa kravatti pakollinen.

Sunnuntai-aamu 20. kesäkuuta

Lähtö tapahtuu Helsinki/Vantaan ulkomaan terminaalista terveelliseen aamuaikaan eli kello 6:50. Kokoonnumme Primary Controller Tuomas Mettäsen, Secondary Liutenant Sami Kerolan sekä Ooppera-asiantuntija Lasse Mettäsen johtamana joukoksi. Lennämme viihtyisällä SAS-yhtiön lentokoneella ensin Kööpenhaminaan jossa vietämme vajaa kaksi tuntia tutustumalla paikallisen lentoaseman nähtävyyksiin. Prahaan saavumme kello 10:40.

Tiistai 22. kesäkuuta

Vaatteet vaihtuvat rennompiin ja toiseen silmään vaihtuu eri väri. Lähdemme siis kuuntelemaan David Bowien nykyistä keikkakuntoa Prahassa. Mukana menossa Prahan yhdyshenkilömme Jana. Ennen konserttia ja konsertin jälkeen Mukamatkojen olutfestivaali.

Perjantai/Lauantai 25/26. kesäkuuta

Keräämme Prahasta asiakkaan nimeltä Filip Tomasek ja jäämme kadulle odottamaan. Kadulle toimitetaan hyväkuntoinen vuokra-auto jolla matkustamme Beethovenin kotikaupunkiin Bonniin. Bonn sijaitsee Saksassa ja on kuuluisa.

Kello 19:00, saavumme Bonnin oopperataloon nauttimaan Philip Glassin teosta nimeltänsä Satyagraha. Yövymme todennäköisesti lauantain/sunnuntain välisen yön hotellissa. Sunnuntaina palaamme toivottavasti samalla vuokra-autolla takaisin Tsekkiin. Auto on käytössämme koko viikonlopun joten tänä aikana tutustumme maan ominaisuuksiin paikallistasolla.

Tiistai 29. kesäkuuta

Aamupalan jälkeen vapaamuotoista liikuntaa ja pukujen silittelyä. Iltapäivällä Primary Controller Tuomas Mettänen pitää alustuksen illan näytöksestä. Illalla kello 19:00 saavumme Narodni Divadlo rakennelmaan, tuttavallisemmin Kansallisoopperaan ja valmistaudumme tarkastelemaan kriittisin korvin Philip Glassin sävelmää Belle et Bete, (Nätti ja hirviä). Tämän jälkeen voimakastahtoisimmat jatkavat vielä klubiravintola Roxy:n suuntaan jossa esiintyy viihteellinen ranskalaisyhtye Air.

Keskiviikko 30. kesäkuuta

Pikaisen aamupalan ja verryttelyn jälkeen palaamme Prahan lentokentälle josta lähdemme lennolla kello 10:15, piipahdamme verestämässä muistoja Kööpenhaminassa, lähettelemme kortteja ja saavumme Helsinkiin kello 16:00.

Primary Controller toivottaa antoisaa odotusta!

Alla vielä sama lyhyessä muodossa:

SU 20.6 06:50 Lähtö Helsinki/Vantaa.
TI 22.6 19:00 David Bowie, Praha.
PE 25.6 06:50 Lähtö Prahasta Bonniin.
LA 26.6 19:30 Philip Glass: Satyagraha, Bonn.
SU 27.6 06:50 Lähtö Bonnista Prahaan.
TI 29.6 19:00 Philip Glass: Belle et Bete.
TI 29.6 23:00 Air, Praha.
KE 30.6 10:15 Paluu Helsinkiin.

.tuomas


Mukamatkapäiväkirja

Matkapäivä nolla

Kokoontuminen Primary Controllerin asuin residentsiin. Aurinkoisen päivän iltana pohdimme, että rahaa voi säästää siten, ettei kadota arvokkaita esineitä tai asioita. Säästyneet rahat voi käyttää parhaaksi katsomalla tavalla ja iloita matkasta, joka on paljon halvempi kuin se olisi voinut olla. Erityisen iloinen voi olla silloin, jos löytää hukkaamansa tavaran. Tällöin matkustaja on suorastaan velvollinen käyttämään hukkaamansa, jonka jälkeen uudelleen löytämänsä, tavaran arvon verran rahaa johonkin toiseen tarkoitukseen.

Matkapäivä I

Mukamatkojen hallintoneuvostolle huomautus: "Nupit Kaakkoon - Lounasmatka Intiaan" -projektia täytyy alkaa suunnittelemaan. Idea syntyi palmujen katveessa Kööpenhaminassa.
Kööpenhaminan palmut

Matkapäivä II

Secondary Liutenant haluaisi muistuttaa kanssamatkustajiaan, parista asiasta. Aluksikin aamu ei suikaan valkene vaan pimeys poistuu. Toisekseen maailma ei missään tapauksessa ole pyöreä vaan vino. Maailman vinouden huomaa helpoiten katsomalla SAS:n europasta pohjoisameriikkaan suuntautuvien lentojen karttaa.

Oopperavastaava sen sijaan havaitsi, että Ravel keksi Boleron rytmin Prahalaisen junan inspiroimana. Tähän Bolero-junaan voi tutustua Prahassa Nusle:n kaupunginosassa. Bolero-junat menevät aina kohti kaupunkia. Mukamatkojen henkilökunta ei suosittele kaupungista lähtevien junien kuuntelemista, niiden rytmiikkaa on huomattavan tylsää kuunnella. Päivällä tutustuimme Prahaan. Tähän mennessä ei muuten mitään ole mennyt hukkaan, joten kävimme sen kunniaksi illallisen Fratello ravintolassa.
Kirkko Kirkko Praha Praha Enkeli Portaat Henkilökunta

Myöhemmin illala oleilimme ja otimme taidekuvan Janan asunnossa.
Taidekuppi

Matkapäivä III

Primary Controller nukkui päiväistä noin 65-75%. Jalkapallossa Tanskan ja Ruotsin tulisi käyttää niin kutsuttua picnik -taktiikkaa. Taktiikkaan kuuluu se, että pelipaidat otetaan pois päältä ja laitetaan nurmikolle suurehkoksi kangasalueeksi. Aluetta voi sitten käyttää smörgåsien syömiseen. Tämä picnik -taktiikka myös johtaisi siihen, että saksa tipahtaa kisoista todennäköisemmin. Tänään oopperavastaava muutti nukkuma residentsinsä asumuksemme eteläsiipeen. Kävimme illallisella Fratellossa, josta saimme matkamuistoksi ympäripyöreän runon:

125,- II  250
128,-     128
31,- III   93
          108
        -----
         579,
18,-IIIIII

Matkapäivä IV

Aamiainen Fratellossa. Vladimir perui tapaamisen Mukamatkojen henkilökunnan kanssa. David Bowie keskeytti keikkansa sanoihin "I'm in therible pain, I have nerv pinch. Sorry, I can't continue". Keikka oli kuitenkin kelvollinen. Mukamatkojen henkilökunnalle itselleen päivä oli pitkä, mutta raskas. Seconrary Liutenantille maistui olut. Jätimme jopa päiväunet välistä. Tällä välin jalkapallossa Saksa tippui.

Matkapäivä V

Aamiainen Fratellossa. Paljon lepoa. Tapasimme Vladimirin ja saimme kielikurssin. Dêkuji (kiitos), dobrou noc (hyvää yötä) ja dobrë räno (hyvää huomenta). Illalla seurasimme futismatsia mukamatkojen asiakaan Filipin kanssa. Englanti tippui, Prahassa olevat britit alkoivat käyttäytymään hyvin huonosti putoamisensa johdosta. Ei ihme ettei heistä pidetä missään.
Vladimir

Matkapäivä VI

Kello 00:04 Secondary Liutenant pitää museokierroksen matkan muille osallistujille.
Yö Prahassa

Hiemaisen levon jälkeen jouduimme toteamaan, että autovuokrausyritys Hertz ei oikein hallitse toimiaan. Primary Controller odottelee auton tuojaa kohtauspaikalla yli tunnin, eikä mitään tapahdu jolloin Primary Controller liittyy muun henkilökunnan seuraan Fratelloon ja syö pikaisen pitsan. Tällä välin Hertz sählää omiaan jolloin Vladimir, jonka kunniakkaalla avustuksella vuokra-auto alunperin hankittiin, neuvoo kuinka asiakkaita kohdellaan. Hyvin pian saamme Skoda Octavian, jossa on 1.6l kone ja ilmastointi.
Skoda

Koeajo suoritetaan Kutna Horaan, missä oli tarkoitus nähdä Mukamatkojen henkilökunnalle matkakohdeeksi suositeltua luukirkkoa. Ensimmäiseen kirkkoon saavuttuamme näemme erittäin komean katedraalin, muttemme luun luuta. Seuraava Kutna Horasta löytämämme kirkko on remontissa. Sitkeän etsiskelyn jälkeen luukirkko löytyy, ja se todellakin on erittäin vaikuttava. Kirkko kuuluu tästä lähtien Mukamatkojen virallisten kohteiden joukkoon.
Komea katedraali

Palasimme Prahaan ja haimme matkustaja Filipin bensa-asemalta ja jatkamme matkaa kohti Saksaa. Yöpyminen tapahtui Hotel Primdassa. Ranska tippui.

Matkapäivä VII

Primdan pihalta löysimme erikoisia esineitä. Primary Controller yritti päästä yhdellä esineistä teleportata Bonniin, yritys epäonnistui.
Maapallo Teleportin tarkastus Teleporttaus yritys

Fun on autobahn. Primary Controller tunsi Bonnin kuin vasta-avatut taskunsa. Satyagraha oli ooppera siitä paremmasta päästä. Bonn music hall eli jonkin asteen oopperatalo on ruma. Suosittelemme myös välttämään permannon rivejä 21+, sillä silloin on parven alla ja kuuluvuus muuttuu hyvin huonoksi. Kaupunkina Bonn on ankea, kuollut ja itäsaksahtava läjä. Emme suosittele Bonnia kenellekään. Ruotsi tippui.
Bonnin ooppera talon edessä Bonnin ooppera talo toiselta sivulta Sisältä Bonnin ooppera talo on ruma

Matkapäivä VIII

Paluumatkalla kävimme tutustumassa Saksalaiseen pikkutiehen. Havaitsimme myös, että Saksalaisilla on tapana numeroida puut.
Maisema Nassau H3 puu

Takaisin autobahnille. Törmäsimme stoj:hin eli ruuhkaan. Matkustusnopeus oli tuolloin 10 kilometriä kahdessa tunnissa. Autobahnan reunalla näimme näytteille asetetun Concorden, mikä pystyy kuvasta havitsemaan pakettiauton takaa. Tutuistuimme myös Hockenheim autourheilurataan. Prahaan päästyämme mittarissa luki 1720 kilometriä. Tanska tippui.
Concorde Hockenheim

Matkapäivä IX

Mukamatkojen henkilökunta tutki kielellistä kuriositeettiä ja tuli siihen tulokseen ettei "Kokko, kokoo kokoon koko kokko. Koko kokkoko? Koko kokko." ole niin kovin merkillinen. Mukamatkojen oma kielellinen kuriositeetti on "Erkki Tohva, rakenna nuotio. Nuotio? Nuotio". Oopperavastaava joi elämänsä ensimmäisen kerran tequilaa.

Matkapäivä X

Secondary Liutenant keksi Teemulle häälahjan ja tuli siinä sivussa herättäneeksi kaikki. Päivällä tutustumis käynti Herna 666 peliautomaattibaariin. Päätimme myös tallentaa Prahalle tyypilliset ovet. Belle et Bete oli visuaalisesti upea ooppera. Viime vuonna musiikki teki Primary Controlleriin ja Secondary Liutenanttiin suuremman vaikutuksen, muttei se ollut täysin huonoa tälläkään kerralla. Tänä vuonna libretto oli myös englanniksi ja se edes auttoi oopperan ymmärtämistä huomattavasti.
Herna 666 Tyypilliset ovet Naroni Divadlo

Oopperan jälkeen söimme Janan, Davidin, Filipin, Barbaran ja Erikan kanssa. Filipille jäimme Bonnin matkasta oopperalipun verran velkaa ja se tullaan maksamaan hänelle kesällä 2006 Savonlinnassa.
David Erika Filip Jana Oopperavastaava Secondary Liutenant Primary Controller

Mukava tavata -elokuva.

Matkapäivä XI

David vei meidät kentälle, ja tästä hänelle kunnia maininta. Saapuminen Helsinkiin, jossa lämpötila +14 astetta ja sateista. Mukamatkojen hallintoneuvosto päätti ottaa Oopperavastaavan tittelistä trainee sanan pois. Näin ollen Lasse Mettänen on Mukamatkat leisuresuit traveling circuitin pysyväisjäsen ja virkailija.